donderdag 12 juli 2018

Song-Köl

Kochkor, donderdag 12 juli, 350 km voorbij Kazarman. 350 km “gravel” of grind,... steentjes groot en klein... zes dagen lang,...en dan deze ochtend na 5 km klimmen ... asfalt, bitumen, tarmac! 
Na Kazarman op zaterdag vertrokken richting Song-Köl, een meer op 3000m (binnen een dag of vier hoop ik) . Een tiental km vrij vlak en dan een bocht links met een gevarendriehoek waarop 12% staat! Een warme dag,... voldoende water bij, én een waterfilter, een tent, eten, ik kan stoppen waar en wanneer ik wil, toch een geruststelling, en geeft me een goed gevoel. Dus vooruit met die 12%. Het is een korte nijdige helling, met nadien een minder steil stuk. Maar dit herhaalt zich enkele keren. Een prachtige canyon brengt me uiteindelijk na enkele uren boven, en de beloning ...een prachtig uitzicht! Ik daal af naar het dorp beneden en ga op zoek naar de “magazin” winkel! Er is er eentje, water, een cola, een snicker,  en in de schaduw! Te warm nu om verder te gaan, ik mag mijn tent in de tuin van een eenzame 60er zetten, en tijdens mijn kookkunst aan de tent nodigt hij me uit om voetbal te kijken, Engeland - Zweden ... zijn zonen en schoondochters komen mee kijken, en we eten dus nog eens... zondag voor de hitte ben ik al vertrokken, een col van 2660 m ...maar vooraf een schitterende vallei die mee ontwaakt met de opkomende zon! Eenzame fietser in een stil en magnifiek landschap! Het gaat voortdurend 12% op en af met lange stukken ertussen maar het blijft genieten. Content als ik op de col sta, een zware dag. Een lange afdaling brengt me in een  nieuwe vallei! Na mijn bezoek aan de winkel, vraag ik wat verder of ik mijn tent in de schaduw onder de bomen mag zetten, geen probleem: ik slaap uiteindelijk binnen, met avondeten en ontbijt ... niks aan te doen! Geld vragen ze niet, dus bij de laatste handdruk betaal ik toch wat ik anders zou betalen in een guesthouse! Maandag een korte rit van 20km. Ik voel de klim van gisteren nog in mijn arme spieren..... in Tang Jalap is er een guesthouse, snel gefikst! Morgen staat er een zware rit nar Song-Köl met een klim tot 3600m... dus min of meer een rustdag. Aan de plaatselijke winkel een praatje met Ibrahim 15j en leert me alle fietsonderdelen in het Russisch... dinsdag vroeg weg, en het klimt langzaam naar 2600m... eerst een brede vallei dan een smalle canyon,... en daar is dan de “zigzag” naar 3600m... zware wolken ginder boven en als ik boven ben, onweer, jas aan, en door de kou en de regen naar beneden richting het meer! Twee klein mannen komen naar de weg gelopen en ik stop, ze doen mijn hart smelten door te vragen of ik bij hen kom slapen ...ik bekijk de kaart snel en ja dat klopt eigenlijk met mijn planning waar ik mijn tentje wou zetten! Maar niks daarvan, ik slaap in een Yurt, vol pension! Wat een geluk, doodmoe, het regent, en dan overkomt mij dit! Na een dutje worden wij drie, de beste vrienden....

Na het ontbijt rij ik rond het meer, om aan de overzijde de col 3400m over te rijden, en weer een onweer en koude! Veertig km afdalen in slijk en grind, ik ben alleen, dus extra voorzichtig! Beneden stop ik aan de eerste winkel (er was er maar één) en ik vraag naar een slaapplaats, slaap meer hier zegt de vrouw! Je houdt het niet voor mogelijk! Als het niet meer regent kan ik mijn fiets “ontslijken”.  Bij het ontbijt geef ik voldoende “som” en iedereen content. Nog even bergop en dan staat er rechts van de weg een bord, Kochkor naar links 41 km asfalt, en downhill!

3 opmerkingen:

Eric Huybrechts zei

Weerom boeiend en leuk om te lezen. Wat een gastvrijheid van de bevolking. Goe bezig, Ward!

Inge Quets zei

Je fantastische avontuur gaat maar door!
Zoals Eric al zei: heerlijk om al lezend mee te reizen.
Ook fijn dat de mensen zo gastvrij, vriendelijk en behulpzaam zijn.
Laat ons die way of Life hier ook toepassen 😊👍🏻
Zo een beetje Pay it forward 😊👊🏻

waarissem zei

🤜🤛👍

SAIGON

Ho Chi Minh Het was nog een mooie laatste rit via kanalen naar Saigon, de laatste kilometers langs een achterpoortje binnengereden, een gro...