vrijdag 6 juli 2018

Kazarman

Maandag, halfacht op weg naar Jalal-Abad, met genoeg wind die me vooruit blaast. Redelijk veel verkeer op deze baan die naar Bishkek loopt... daar wil ik vanaf morgen.... dat was snel beslist! In Jalal-Abad een groot oud hotel voor 750 Som maar met een flatscreen, want vanavond (vannacht) Japan-België! Met een slaapkop ga ik ontbijten met Steve, Londenaar werkt in Moskou, rijdt de andere richting.  Ik in de richting van Kölob-Art Ashuu (3318m) met vele liters water en voldoende eten voor enkele dagen ... na 40 km langzaam bergop fietsen eet ik een PLov en slaap een uurtje bij in Taran Bazar. Waarom verder fietsen denk in en enkele kilometers verder zet ik mijn tent recht. Woensdag rij ik verder, het asfalt is nu verleden tijd en heeft plaatsgemaakt voor grind, grind bergop is niet  eenvoudig ... na de middag donkere wolken pakken zich samen met donderslagen. Het ziet er beroerd uit. Bij een yurt vraag ik of ik mijn tent mag zetten, geen probleem en ik
word uitgenodigd in de yurt voor thee en brood. Enkele grote druppels op mijn tent, meer niet en een uur later is alles opgeklaard. Oef! De kinderen hebben hun taken. Koeien melken andere koeien ophalen boven in de weilanden de paarden bijeendrijven... ‘s Morgens hoef ik zelf niets te bereiden, een thermos warm water brood boter een een PLov ...en dan maar een familiefoto. Nog 20 km vooraleer de echte klim begint, en aan de laatste yurt nog thee drinken. Het klimmen gaat moeizaam, regelmatig stoppen om bij te tanken. Na drie uur klimmen - 2600m stop ik nogmaals bij een yurt om uit te blazen met zicht op de col! Overwegend om mijn tent op te zetten komt er een pick-up langs met twee vrolijke Russen achterin, enkele ogenblikken later sta ik ertussen en mijn fiets ook ... wanneer we de col gepasseerd zijn gaan zij links dus rij ik verder rechtdoor. Een gelukje noem ik dat.. en twee uur later sta ik in Kazarman!

2 opmerkingen:

Inge Quets zei

Wat een heerlijk stukje proza weer 😊
Alsof ik/ wij erbij zijn!
Genieten is dat - zelfs als slechts een lezer 😆
Koester elk moment / belevenis.
Ik ben er zeker van dat dit je een reuze avontuur in je leven is! 😘

waarissem zei

Zeker weten...Vertragen om de wereld, zijn mensen en cultuur te ontdekken, anders dan door de lens van de media!

SAIGON

Ho Chi Minh Het was nog een mooie laatste rit via kanalen naar Saigon, de laatste kilometers langs een achterpoortje binnengereden, een gro...