donderdag 28 juni 2018

Kirgizië

Wiki:Osh (KyrgyzОшRussianОшUzbekO'sh) is the second largest city in Kyrgyzstan, located in the Fergana Valley in the south of the country and often referred to as the "capital of the south". It is the oldest city in the country (estimated to be more than 3000 years old).

Waar waren we gebleven, in Karakul, een HomeStay. Na het ontbijt vertrekken we tegen halfnegen voor onze laatste trip in Tadzjikistan. We komen de M41 opgedraaid en daar zien we onze Rus terug. 40 km asfalt (Tadzjiekse kwaliteit) met twee forse hellingen, toch voeten aan de grond hier, en dan is het gedaan... het asfalt toch. Vanaf nu klimmen we in losse grond, steentjes, stenen, los zand, afschuwelijk om zo zwaar bepakt te klimmen naar de grens... iedere kilometer stoppen we om te blazen, te drinken, en wat verder zien we de Rus steeds te voet gaan, de snelheid is haast dezelfde... Dit zal de zwaarste rit worden van de Pamirs besef ik achteraf! De grenscontrole is peanuts, enkele foto's op de col, en dan afdalen ... naar de grenspost van Kirgizië,... en als we dachten dat we het hadden gehad met de conditie van de weg, hebben we snel onze ideeën daarover bijgesteld, hier is het nog erger,...in het niemandsland tussen Tadzjikistan en Kirgizië is de tijd sinds Marco Polo blijven stilstaan...een afdaling, niet zonder risico's, want wat later zet ik voet aan de grond, tis te zeggen in het water en mijn fiets gaat halvelings mee het water in...okay, niet geklaagd, het avontuur zeker? wat later passeren we de grens met Kirgizië en net over de grens houden we het voor bekeken. Tent opzetten, pasta eten en slapen!
We slapen 12 uur en om halfnegen zijn we weer weg... In een GROEN landschap, en op voortreffelijk ASFALT (Chinese makelij horen we later) en we laten het schitterend decor van de Pamir achter ons, het blijft indrukwekkend de besneeuwde bergen...
Na koffie en gebakjes, rijden we onze twee cols over die we deze dag moeten overwinnen, onderweg groeten we de Rus.We stoppen in een wegrestaurant, en dat ziet er ook al helemaal anders uit dan we tot nu toe kennen...en het was verdorie heel lekker!
Wanneer we wat latere vertrekken horen we enkele donderslagen in de verte en wat later fietsen we in een stortbui! We stoppen en schuilen voor de regen, (we zijn binnen voor de regen!) maar we zijn ook allebei doorweekt! we fietsen nog een eind en stoppen in een "magazin" of shop! We informeren naar een homestay maar die zijn er niet in de buurt. We moeten nog 40 km maar dat zien we niet echt zitten, we besluiten ons eerst een kwartier autostop te doen, anders rijden we zelf wel verder...we staan buiten langs de weg, wanneer we de dames van de winkel zien telefoneren, en vijf minuten later mogen we de straat over steken en slapen we in een enorm huis, kunnen we douchen, voetbal kijken en lekker eten voor 400 somoni...wat een meevaller! We slapen redelijk lang, en tegen halfnegen (slaapkoppen) zijn we weg! Thibeault heeft er zin in en rijdt met een gemiddelde (lees:gemiddelde) van 30km per uur helaas kan ik alleen maar aanpikken, en slechts zelden eens overnemen! 40 km verder drinken we koffie (en blaas ik letterlijk uit) Nu volgt er een klim van 800m... mooi maar laaaaang! op de col eten we in een zogezegd restaurant, heel lekker, en val ik in slaap, terwijl Thibeault in zijn boek verder leest! Hij laat me een uur slapen, en we dalen af, wat dacht je ... nog 40 km en Thibeault stelt me voor de keuze, een bivak hier of nog 40 km, ... we gaan er voor ... met evenveel goesting en met hetzelfde  gemiddelde als deze ochtend! In Osh hebben we een schitterend Hostel ( van een Duitser onderweg gekregen) we wassen ons en gaan lekker eten in een restaurant, met een biertje van het vat! we slapen 12 uur hahaha!
Thibeault vertrekt morgen richting huiswaarts, Grenoble, en ik denk hier enkele dagen te blijven vooraleer ik Kirgizië verder inrij!