zaterdag 21 oktober 2017

Dariush

Isfahan of Esfahan is een stad in Iran met 1,8 miljoen inwoners en is daarmee de op twee na grootste stad van Iran. De stad ligt ongeveer 340 km ten zuiden van Teheran. Het is de hoofdstad van de gelijknamige provincie Isfahan. 

In Esfahan bij Host Dariush, deze host weet al enkele dagen dat ik in Esfahan zal logeren en sindsdien is er iedere dag communicatie, … Maar eerst even terug naar Teheran. Dat het verkeer er in hectische omstandigheden plaatsvindt, “madness” heeft me een nacht uit mijn slaap gehouden! Je dient één regel te onthoudende zijn GEEN regels in het verkeer! Vanuit Teheran was het 150 km tot in Qom, dat was niet de bedoeling om het in één dag te doen, maar het was één groot militair domein, tal van uitkijkposten, dus was de beslissing snel genomen. In Qom dan maar een hotel opgezocht voor de nacht! De weg naar Qom noemen ze de oude weg naar Esfahan, en er rijden alleen vrachtwagens… kan beter denk ik. De autostrade loopt enkele kilometers parallel met deze weg. Na Qom richting Kashan, en er rijden geen vrachtwagens meer. Het is een mooie rit, wind in de rug. In Kashan verblijf ik een extra dag, Bagh-e Fin Garden bezocht en enkele historische gebouwen. Ook de eerste keer bussen met toeristen die hier langskomen. Van Kashan naar Esfahan 135 km, langs de oude weg, nu zelfs geen auto’s meer, een mooie rit door een woestijn van aan en steen. Net voor zonsondergang kom ik aan in het centrum! Wat me opvalt, dit is een propere stad, mooi verzorgd en het verkeer lijkt hier meer geordend dan wat ik tot hiertoe heb meegemaakt in Iran! De host komt met de wagen mij ophalen, fiets op het dak en dan naar zijn huis. We eten ’s avonds samen met zijn ouders en twee van zijn vrienden! We hebben nu twee dagen tijd om Esfahan te bezoeken! Dariush is mijn gids, dit is luxe! Zaterdag bezoeken we de bazaar (6km lang) , gelegen rond het Meidam Emam of het Imam plein, is het centrale plein in Esfahan.

Geen opmerkingen:

SAIGON

Ho Chi Minh Het was nog een mooie laatste rit via kanalen naar Saigon, de laatste kilometers langs een achterpoortje binnengereden, een gro...