vrijdag 20 december 2019

Shiva Vishnu & Brahma - Mount Meru

De Hindoe-Drie-Eenheid.
Aangekomen in Siem Reap na een rit zonder schaduw altijd rechtdoor, met veel drank stalletjes onderweg. Maar eerst terug naar Thailand, waar de resterende ritten langs de eeuwige rijstvelden liepen, met regelmatig een dorp met de nodige stalletjes. Alleen de laatste stad Aranyaprathet was weer druk, de laatste stad voor de grensovergang. De grensovergang verliep bijzonder 💁‍♂️ vlot! Alleen een verrassing op het moment dat ik van links rijden moest overgaan naar rechts rijden, je ziet vanalles gebeuren met fietsers brommers stootkarren en dan pas het besef dat je beter ook doet wat de anderen doen🤣
Simkaart en ATM ook onmiddellijk kunnen klaarspelen, een meevaller. Nu betaal ik in Cambodjaanse Riel, maar alles wordt afgerekend met USD$. Even doorzetten tot Siem Reap, klein hotel met zwembad,.. een afspraak met een tsjoektsjoek (tuk tuk), die zowat bij het hotel hoorde, om mij morgenvroeg naar Angkor Wat te brengen. De driver zal mijn gids zijn.
Om 4h15 staat mister Why Not aan het hotel me op te wachten, en ik was niet alléén aan de kassa zo vroeg, iedereen wil de ‘sunset’... Zonsopgang en nadien had WN een ontbijt klaargemaakt met vers fruit, koffie, Cambodjaanse aardappelen rijst en gefrituurde banaan. Hij weet alles te vertellen over het Boeddhisme, Hindoeïsme, Pol Pot, de Killing Fields, alle oorlogen met betrekking tot Cambodja 🇰🇭. Telkens als ik na een bezoek aan een tempel terug was had hij fris water voorzien, en een fris vochtig doekje, ook het lunchpakket had hij nadien klaargemaakt met verse ananas, meloen, ongelooflijk, De afspraak was 25 $, en die heb ik met veel plezier betaald. Angkor Wat, een enorm groot natuurpark met ontelbare tempels, schitterend!








1 opmerking:

Inge Quets zei

Angkor Wat, zelf (nog) niet gezien - ons Charlotte wel, ook met zonsopgang natuurlijk.
En ja heerlijk hé die Zuid-Oost Aziatische dienstbaarheid. Zeker wanneer het zo warm en vochtig is, is het heerlijk dat men zo goed voor je zorgt!

SAIGON

Ho Chi Minh Het was nog een mooie laatste rit via kanalen naar Saigon, de laatste kilometers langs een achterpoortje binnengereden, een gro...