maandag 2 oktober 2017

Welcome to our country!


Hello, where are you from? Why do you come to Iran? i'll give you my telephone number, i can help you, call me! 

Zo beginnen de conversaties, en  dan  selfies...

9h is vroeg om te vertrekken naar Iraanse normen, maar voor 300 000 rial heb ik goed geslapen op een kamer...dus kan ik ook vertrekken wanneer ik wil. Ontbijt was omelet en the, maar dan... Na 500 m wordt ik mee uitgenodigd om in de moskee te ontbijten, (in korte broek)  ik krijg drie extra broden mee voor onderweg. Na een uur fietsen wenkt een koppel me , ze staan te lunchen langs de weg, the en zoetigheden, brood met boter en honig, ze spreken vlot Engels, wonen in Shiraz. Een uur of wat verder een wagen langs de weg, the en appels, professor uit Teheran... welcome in Iran, welcome in my city!
ongelofelijke gastvrijheid... in een stad of onderweg langs de baan, onvoorstelbare taferelen! Even terzijde, de week was toevallig een speciale week - in elke stad, gratis drinken, gratis eten, en .... volgens wikipedia...imam Hoessein:
Hoessein ibn Ali wordt binnen de sjiitische islam vereerd als een martelaar die tegen de tirannie heeft gevochten, omdat hij weigerde om de soennitische kalief van de OmajjadenYazid I, als kalief te erkennen. Hij trok daarom ten strijde tegen de Omajjaden in de buurt van de stad Karbala. Hoessein kwam hierbij om het leven door onthoofding tijdens de Slag bij Karbala in 680 (61 AH) door Shimr Ibn Thil-Jawshan, het begin van de Tweede Fitna. Deze slag wordt elk jaar herdacht tijdens Asjoera ("tiende" dag van Muharram). Het is een dag van verdriet en godsdienstige plechtigheid voor de sjiitische moslims.
Zondag was het dan groot feest, centra van de steden afgesloten, alles potdicht, maar geen probleem, een drietal jonge meisjes houden me halt, vragen of ze me kunnen helpen, en ze brengen me naar de moskee waar ik (in korte broek) weer kan genieten van een maaltijd! De jeugd, hoe klein ook, ... ze spreken engels! zondag was het dan vechten tegen een zeer strakke wind, afgepeigerd kan ik slapen in een tuin net buiten Namin. 's Nachts valt er regen, maar het belangrijkste, ik sta uit de wind! Vandaag maandag is het koud, nog steeds strakke wind, en het regent! kletsnat kom ik aan in Astara, Kaspische Zee. Na wat over en weer gebabbel in een theehuis, (en wat selfies) brengen ze me een straatje verder, en ik logeer in een grote kamer, voor 200 000 Iraanse Rial...4 euro en een klets!
Alles wat nat is hangt en ligt nu te drogen, morgen of misschien overmorgen rijden we verder richting Tehran, we volgen dan de kustlijn... hopelijk terug zon!

Geen opmerkingen:

SAIGON

Ho Chi Minh Het was nog een mooie laatste rit via kanalen naar Saigon, de laatste kilometers langs een achterpoortje binnengereden, een gro...