woensdag 27 september 2017

Laatste dag in Turkije.


De tent stond snel recht gisterenavond, en dus lag ik vroeg in mijn wollen slaapzak. Wat hondengeblaf en dan in dromenland! Zowat de klok rond geslapen, en om zes uur eruit! Mijn MSR brander doet het niet momenteel,… dus geen warm eten. Een klim tot boven de tweeduizend, en dan afdalen naar Doğubeyazyt. Een thee en wat eten binnenspelen, selfie met de Polis en met den baas, en ineens een facebookvriend erbij. Dan nog naar de grens, die ik na 75 km bereik, halfeen. De Turken zijn vriendelijk, klus direct geklaard, de Iraniërs zijn zeer behulpzaam met mijn zwaar beladen fiets, en ik kom zo terecht in het bureau van een lieve dame die de administratie in orde brengt, mij informatie geeft over Iran, de officiële wisselmarkt meedeelt, … een half uur later sta ik met mijn twee voeten en met mijne fiets in Iran! WAW! Ik had een afspraak met een Warmshower 40 km verderop, die staat me op straat op te wachten als ik de stad binnenrijd. Maar een probleempje, hij is soldaat (?), 25 jaar (?), enz… hij zorgt voor een host 10 km terug. En dan kom je de Iraniërs tegen,  Karim komt me tegemoet gefietst, we rijden samen tot in Showt, tot bij Arman, de vriend van Karim, fiets in de auto, zeven man errond, selfies, handjes schudden,  wij volgen Karim (fiets) … selfies hier en daar.
Eindelijk een slaapplaats, prima in orde, douche, nog wat bloggen, en plots staat er iemand voor de deur, met bananen, appelen, chocolade,  …Na 140km, ben ik moe, en dankbaar voor wat ik deze dag heb meegemaak!
Turkije is een schitterend land, met lieve en hulpvaardige Turken, nooit problemen, overal welkom, veel çay gedronken… fietshandelaars die me gratis en gedienstig verder helpen, Turken die onderweg stoppen en me een lift aanbieden, …
Tot Sivas gaat het meestal gezapig op en af, tussen de 600 m en de 1000 m klimmen op een dag is goed te doen, tussen Sivas en Erzurum daarentegen gaat het klimmen boven de 2000 m en dat is andere koek. Vele kilometers klimwerk, wel veel water onderweg. Gelukkig waren de temperaturen van 35° die ik de eerste week had, gedaald tot 26 à  28°.
Na Erzurum heb je nog een klim en dan is het 60 km afdalen, nadien is het terug minder zwaar klimwerk.

Benieuwd wat Iran me kan bieden, ik kijk er naar uit!

Geen opmerkingen:

SAIGON

Ho Chi Minh Het was nog een mooie laatste rit via kanalen naar Saigon, de laatste kilometers langs een achterpoortje binnengereden, een gro...