maandag 28 mei 2018

Boysun

Samarkand - Shahrisabz 90 km… na een klim van 50 km dan een afdaling …*** hotel had ik wel verdiend! Onderweg heel veel leven langs de weg, aan eten en drinken geen gebrek.
Shahrisabz - G’Uzor 
Nog steeds onderweg , en na de middag een brandende zon, en sinds deze middag ook geen schaduw meer te vinden…Veel minder leven langs de weg, alhoewel …ergens onderweg een drukte van jewelste honderden auto’s, vooral Lada’s, dit moest vroeger de marktplaats zijn waar de karavaan met kamelen halt hield! Op 20 km voor G’Uzor, halt, een Uzbeekse politie, raampje open kwam naast mij rijden, en zo’n 20 m verder toch maar wijselijk gestopt! Liet mij zijn nieuwe ster zien (?) hij was sheriff! Het kwam erop neer dat het te warm was om te fietsen had ik verstaan, hij moest en zou zeker mijn fiets in de koffer steken, en hij zou me naar G’Uzor brengen! Tegenpruttelen had weinig zin, ik kan geen Russisch, (Salom, Rahmat) … Dus wij in volle vaart iedereen gepasseerd, blijft deze man Russisch praten, hem wijs proberen te maken wat mijn plannen zijn, Denov, Tadzjikistan, …maar dan hij weer, dat hij in een grote caravan woont, 40 km buiten G’Uzor,  en dat zal het zijn! Onze conversatie had dan toch zin, hij woont in Denqonodod, 6 km vóór Karashina, de plaats waar ik de volgende nacht zou overnachten! Een meevaller dus! En de hitte getrotseerd?
Karachina - Oqmachit 50 km
Vroeg uit de veren...
Vier uur bergop in een verzengende hitte  tegen een gemiddelde van laten we zeggen stapvoets pfff!  Even voor de top komkommer en tomaat en een stukje worst gegeten, dat kan smaken, een Uzbeekse leraar Frans heeft me verder geholpen met de aankopen. Nadien ging het snel bergaf tot aan een controlepost, in ‘t winkeltje gevraagd naar een hotel en 4 km verder heb ik er een gevonden een beetje privé wel dus geen registratie, maar morgen in Boysun wel weer registreren! Vandaag in een kaal berglandschap terechtgekomen met een zeer brede rijweg die vrij recent is! Iedereen rijdt met Uzbekistaans propaan rond, dus niet zoals in Turkije of Iran grote stofwolken van uitlaatgassen, wat een verschil! En wanneer ze handen schudden, vrees ik soms dat ze mijn hand niet willen teruggeven.
Oqmachit - Boysun
Na 26 km aangekomen in een drukke stad, vol leven...goedkoop hotelletje gevonden en nu dan even wat inkopen doen, wat rusten en een wasje doen zeker? Alhoewel... in gans de stad geen stroom en geen water... tijdelijk maar hoop ik, toch een bed voor deze nacht!

1 opmerking:

Inge Quets zei

Part III: Eerste avontuur ������
Klinkt toch nog plezant !

SAIGON

Ho Chi Minh Het was nog een mooie laatste rit via kanalen naar Saigon, de laatste kilometers langs een achterpoortje binnengereden, een gro...