zondag 29 oktober 2017

Yazd-Shiraz

Yazd - Abarkooh - Safa Shahir - Sa'adat Shahr - Shiraz, in die volgorde bergop - bergaf 100km vlakte opnieuw op en af en vlakte 100km, enz ...dus zondag - één dag eerder dan verwacht - aangekomen in Shiraz, eindbestemming van de tweede etappe! Een klein beetje teleurgesteld, dan toch. Na Abarkooh, een serieuze paspoortcontrole op alle voertuigen dus ook voor mij. 20 km verder een kruispunt, hetzelfde scenario... Een beetje raar gevoel in dit prachtige landschap... totaal onverwacht. Zaterdag dan op weg naar Sa'adat Shahr, met in het achterhoofd, een korte rit, met een bezoek aan de Archeologische site Pasargadae! Alles hermetisch afgesloten door honderden politie- en ander geüniformeerde mannen en vrouwen in zwart! legerhelikopters enz... Kom dinsdag maar terug als je wil. Tegenvaller, maar het ergste moest dan nog komen, bij het binnenrijden van Sa'adat Shahr laat een peugeot me stoppen, security police! Paspoort controle en tientallen vragen over mijn reis, waar wie wanneer, hoe was de naam van het hotel? Een kwartier later, hebben ze mijn paspoort langs alle kanten gefotografeerd, hebben ze mijn telefoonnummer en zelfs mijn e-mailadres.... En hoe vind je Iran? Dat was de laatste vraag... Iran blijft (de feiten nu bijna twee dagen achter de rug) een prachtig land, met lieve en gastvrije mensen! Zalig om hier een maand doorheen te fietsen (na een "gouden" tip van Paul en Greet ). Zondag om zeven uur vertrokken richting Shiraz, met tussendoor een bezoek aan Persepolis. Dat was het idee toch? Hetzelfde scenario, alles hermetisch afgesloten door dezelfde aantallen mannen en vrouwen! In Shiraz ontmoet ik toevallig Moustafa, een Iranees die vlotjes engels praat, en hij kan de verklaring als volgt geven... dit alles om een groot volksfeest te voorkomen om hun geliefde koning te herdenken, ze bedoelen dan de Shah!..."Het 2500-jarig bestaan van het Perzische Rijk moest het grootste feest aller tijden worden, dat stond voor Mohammed Reza Pahlavi, de sjah van Iran die zichzelf in 1967 tot ‘Koning der Koningen’ had gekroond, al jarenlang vast."
Dus, niet getreurd, het was zeker de moeite waard! Ik heb nog een kleine week Shiraz voor de boeg, Moskeeën, Hafez, de bazaar,... en een host zoeken die eventueel met de wagen een stukje terug wil rijden om alsnog een van de historische plaatsen te bezoeken, wie weet? Pamir Highway, here we come!

Geen opmerkingen:

SAIGON

Ho Chi Minh Het was nog een mooie laatste rit via kanalen naar Saigon, de laatste kilometers langs een achterpoortje binnengereden, een gro...